Haastattelussa: A. Luoti

Haastattelussa: A. Luoti

Eräänä aurinkoisena syyssunnuntaina räpin soidessa taustalla ja kahvin poristessa keittimessä Redrum-187:n toimituksesta ambulate istahti A. Luodin kanssa alas juttelemaan musiikista. Artistilta on pian ilmestymässä uusi levy nimeltä Hallittu Kaaos, josta voit käydä lukemassa lisää Redrum-187:n foorumilta.

 

Kuka on A.Luoti?

(Pitkä hiljaisuus…) Menin jumiin heti ekasta! (Naurua) Minä. Se on vaan artistinimi. Siis minä.

 

Miksi teet musiikkia?

Ensinnäkin kliseisesti se on mulle terapiaa. Jos on puoli vuotta tekemättä mitään, se alkaa olla aika ahdistavaa. Pitää päästä suoltamaan, koska se on ollut niin pitkään tapa. Kun sitä on tehnyt 13-vuotiaasta asti, niin 16 vuotta tulee nyt täyteen. Sehän on verrattavissa siihen, että joku harrastaa lätkää: kyllähän sä haluat tehdä sitä jatkossakin. Se on oma keino purkaa ajatuksia, ettei ne ylikuormitu.

 

Onko musiikin tekeminen sulle siis vähän kuin päiväkirjan pitämistä?

En tiedä, päiväkirjat on yleensä vähän salaisempia… (naurua) Kirjoittaminen helpottaa aina kaikkea, mutta kun tekee paljon projekteja, niin ne on pakko saada myös julkaistua, se painaa mielessä jos sen jättäisi tekemättä.

 

Eli sulla ei ole sitä ongelmaa, että tekisit paljon biisejä pöytälaatikkoon?

Siis on niitä jonkin verran, mutta ne on sellaisia, että mä en tykkää niistä eikä mua häiritse julkaisematta jättäminen. Tätä tulevaakin levyä tehdessä siihen tuli biisejä, jotka ei todellakaan tule siihen: ei sen takia, että en tykkäisi niistä, vaan ne ei sovi siihen kokonaisuuteen. Harvoin enää mitään tulee jätettyä pöytälaatikkoon. Enemmänkin teen jengille fiittejä, mutta sitten taas ne ei saa tehtyä mitä pitää ja ne jää lojumaan. Joskus on käynyt niin, että hermot on mennyt ja olen ollut että fuck it, mä käytän itse omassa biisissä sen versen.

 

Kenelle on ollut kivointa tehdä fiitti? Mistä oot ylpein?

En tiedä ylpeydestä, mutta hauskinta on hyvien kavereiden kanssa. Esim. Sykerö tai Ventovieras, ei se ole pelkästään biisin tekemistä tai suorittamista, vaan ekana iltana vedetään perseet ja kuunnellaan seuraavana aamuna sitä sotkua, jossa ei olekaan mitään järkeä, ja kaikki pitää nauhoittaa uudestaan. Ne on sellaisia kokonaisia reissuja ja tarinoita. Ne on aina hauskoja. Terveiset Jäkeen ja Stadiin!

 

Tarvitsetko yleensä oheistoimintaa musiikin tekemiseen, vai pystytkö vaikka aamulla heräämään ja päättämään, että nyt teen tämän?

Se riippuu tilanteesta, se tulee jos on tullakseen, joskus keskellä yötä. Olen mä yrittänyt niin, että okei, nyt mä istun alas ja teen, ja joskus se tuottaa tulosta. Mutta välillä mä huomaan, että nyt mä olen vetänyt tässä kaksi kuppia kahvia ja pari bisseä, aikaa on mennyt kaksi tuntia ja mulla on yksi riimipari, että ehkä tämä on parempi lopettaa tähän, ihan oikeasti, sitten lähtee mieluummin vaikka ulos.

 

a_luoti

 

Jos sulla on idea josta haluat puhua, miten löydät sille juuri täydellisimmän muodon ja riimin?

Jos mulla on asia, jonka haluun sanoa, niin mä sanon sen, ei siinä ole sen ihmeellisempää kuin että keksin jotain tarkoittavat sanat rimmaamaan sinne päätyyn. Olen mä tehnyt sitäkin, että jos haluan sanoa jotain, niin en sano sitä rimmaavasti, vaan räppään sen ja fuck it se menee niin. Kunhan sanoma menee läpi, se on tärkeintä. En mä rupea pähkäilemään kahta tuntia ja näpräämään jotain sanakirjaa, että tosta löytyi nyt jotain, joka rimmaa…

 

Onko jotain erityistä, jota haluat välittää ihmisille musiikin kautta?

Ei, kyllä mä yleensä kirjoitan fiilispohjalta. Tietenkin jos nyt puhutaan jostain päihteistä, pyrin heittämään jonkin opettavan kokemuksen nuorille, vaikka ei se olekaan mun asia.

 

Mitä musiikkia kuuntelit nuorena?

Faija piti jo pentuna huolen siitä, että Antti Hammarbergin tulkinnat kahlattiin läpi, moneen kertaan. Mutta ihan alkujaan kun ei ollut Youtubea tai vastaavia niin aloitin ala-asteella just jostain Bomfunk MC’s:stä ja Slipknotista. Jos räpistä puhutaan, niin ensimmäisiä suomalaisia oli Flegmaatikot ja Avain. Sitten oli noi Rähinät kun ei tiennyt mistään muusta. Olihan niissä jotain tolkkuakin silloin, ei sillä ollut mitään tekemistä nykyjutun kanssa. Sitten muistan, että frendi onnistui lataamaan jostain DC++ Notkeaa Rottaa ja Petoksen Citykarhun Metsästäjän, ja sitten vaan mietittiin, että ”Mitä vittua tää on? Löytyykö tätä jostain lisää?”

 

Mitä kuuntelet nykyään?

Lähiaikoina on tullut kuunneltua paljon kanadalaista räppiä.

 

Onko sulle selkeää mistä otat vaikutteita?

Niitähän ottaa alitajuisesti, mutta en pyri ottamaan niitä mistään, vaan kelaan, että mulla on aika uniikki oma tapa tehdä. Tuotannosta ei voi sanoa kun ei ole omat taustat. Biittimaailmaltaan uusi levy tulee olemaan täysin erilainen. Aikaisemmalla levyllä Rexona oli suurimmassa osassa tuottamassa, nyt taas KPV.

 

Millainen uusi levy on ollut prosessina?

No siis onhan se takkuillut. Kun tein Astetta Vaikeempi -levyä, mulla oli himassa kamat ja pystyin menemään vaikka boksereissa räppäämään jos oli joku juttu, jonka halusin tehdä. Nyt olen käynyt muualla nauhoittamassa, eikä aina ole välttämättä löytynyt yhteistä aikaa nauhoittajan tai miksaajan kanssa, eikä sinne voi noin vain mennä. Eka biisi on vuodelta 2014.

 

Miten kauan yhden biisin nauhoittaminen yleensä kestää?

Mä pyrin sellaiseen kerrasta purkkiin. Esimerkiksi uudellakin levyllä on muutama biisi, mistä mä tiedän, että olen ollut aika hyvässä kännissä, mutta mä en kuule sitä eikä se häiritse mua, niin en näe järkeä siinä, että alan nauhoittaa sitä uudestaan. Mä uskon siihen, että sillä hetkellä kun sä nauhoitat sen, sun äänessä on jotain erilaista, koska sä olet miettinyt sitä juttua just silloin. Se alkaa kuulostaa puurolta, jos niitä nauhoitetaan koko ajan uusiksi, eihän siinä ole mitään intohimoa tai läsnäoloa. Mutta ihmisillä on erilaisia taktiikoita ja jotkut menee studiolle nauhoittamaan 3-5 biisiä kerrallaan. Mä en voisi ikinä tehdä sellaista, se on yksi biisi ja that’s it. Mä myös nauhoitan yhdellä kerralla sen versen, kun taas jotkut nauhoittaa sen osissa. Musta se on tyhmää, koska silloin tarvitset siihen keikalla väkisinkin jonkun tuplaajan, jos sä et pysty edes räppäämään sitä studiolla normaalisti.

 

Onko uudella levyllä mitään pääteemaa?

Teema on aika nimeen perustuva, että nämä viime vuodet on olleet mitä on, mutta paketti on pysynyt kasassa.

 

Yhdellä biisillä on Raimo fiittaamassa, millainen setti se oli?

Mä olin nauhoittanut omat verset siinä vaiheessa kun Raimo tuli studiolle, olihan se… ei mitään, yllättävän hyvässä vedossa kaveri oli, se oli just sairastanut jonkun noroviruksenkin, hauska veikko.

 

22414389_10155735656223728_720721769_n

 

Jos saisit valita kenet tahansa fiittaamaan, kenet ottaisit?

En tiedä, paketti on nyt sellainen mikä on, että en mä tiedä… Olisihan tuolla tietty kaikenlaisia nimiä, joiden kanssa olisi siistiä tehdä, mutta en diggaa tehdä enkä näe siinä mitään järkeä, että tehdään ihan tuntemattomien ihmisten kanssa. Ainakin jos omalle levylle tulee, kyllä mä haluan tuntea ihmisen tai edes tietää jotenkin. Musta on järjetöntä tehdä fiittejä ja lähetellä niitä sähköpostilla toisille. Mutta se on mun mielipide vain.

 

Onko sulla tulossa keikkoja?

Lokakuun lopussa on jotain, ja marraskuussakin jotain. Lokakuun keikka on se 28.10. Virgin Oil, Osuma 4.0 -tapahtuma. Tiketistä vaan liput haltteriin!

 

Onko sulla noloja keikkamuistoja?

Vittu ihan varmasti! Me oltiin Sykerön ja Latentin kanssa Mikkelissä keikalla, ja biisit oli uusia. Siinä oltiin päihdytty illan aikana muutama grogi liikaa, ja jossain vaiheessa dj löysi jonkun hienon moodin, jonka vuoksi biitit lähti pyörimään tuplanopeudella. Eihän siitä tullut yhtään mitään, yritettiin vetää 2-3 kertaa samaa biisiä mutta luovuttiin lopulta ajatuksesta. Mutta kyllä mä olen vähän sitä mieltä, että varsinkin ennen, kun keikkaliksaa tuli puolet viinana, että jos järjestäjä/baarinomistaja haluaa maksaa ne siten, niin kyllä se keikka sitten vedetään myös sen mukaisesti. Että vaihtoehdot on, että sä annat mulle suoraan jonkun reilun summan rahaa käteen, tai sitten sä juotat mulle viinaa, mutta kyllä mä sen palkan otan, en mä sitä sisään jätä. Sitten voi syyttää itseänsä, jos siellä mongertaa joku A. Luoti, ihan miten itse parhaaksi näkee. Joskushan toi oli ihan kingi diili….. (naurua). Enää ei ole kyllä ihan noin seikkailunhaluinen ihminen.

 

Luulisin yleisön viihtyvän ihan hyvin, vaikka artisti ei ole vesiselvä…

Joo, sehän riippuu artistista, että miten se jäätymisen hoitaa. Noitakin kun on tullut matkan varrella, niin mä olen varsinainen mestari ja osaan vetää sen vitsiksi, tai sitten tuplaaja vetää friistailia hetken aikaa ja homma jatkuu sen jälkeen. Jengi on kuitenkin yleisössäkin sen verran myrkytystilassa, ettei ne mitään tajua.

 

Tykkäätkö keikkailla?

Välillä on tosi hyvällä fiiliksellä, mutta se on tosi harvinaista, siihen vaikuttaa niin moni asia: mitä omassa elämässä tapahtuu ja muutenkin aina on vähän epämukava olo. Varsinkin ulkopaikkakunnilla. Täällähän voi perseillä niin paljon kuin huvittaa, mutta en mä ole mikään esiintyjäluonne. Keikat on sen takia hauskoja, että ne on niin paljon muuta kuin esiintyminen, varsinkin jos lähtee jonnekin. Sitten on sellaisia keikkoja, jotka on pakkopullaa, ja olet vaikka hommannut itsellesi jonkun neljän päivän putken alle. Mutta kyllä mä ne aina hoidan, en ole perunut yhtäkään keikkaa, mutta kyllä sinne on mentykin jossain lääkehöyryissä kuumeessa.

 

Käytkö itse keikoilla?

Käyn! Syyskuussa missasin Ritarikunnan keikan kun luulin, että se on lauantaina, mutta se olikin perjantaina. Ulkomaalaiset kiinnostaa, olin just Virossa katsomassa Snak the Ripperiä, se oli helvetin hyvä mutta siellä oli tosi vähän jengiä.

 

Mitä mieltä nykyajan haippi-träppi-räpistä?

Sehän on ihan vitun hirveetä. Tollanen ilmiö, mikä tapahtuu ihan worldwide, jengi mongertaa jotain ja taustatkin on ihan perseestä, kaikki on perseestä! Sitten sä tsiigaat jostain Youtubesta, että julkaistu 2 päivää sitten ja 120 miljoonaa katselua, niinku täh? Kuka tätä kuuntelee vai onko katselut ostettu? Ei siinä ole mitään sisältöä.

 

Tiedätkö Slim Millin?

Ikävä kyllä en ole voinut välttyä ilmiöltä. Paniikinomaisesti lähetin frendille viestin kun törmäsin siihen Basson Slämärissä, mulla tuli sellainen olo että mikä tässä on homman nimi, onko kaveri jälkeenjäänyt vai mitä. Frendi vaan nauroi mulle, että tämä on ihan läppä juttu, sain sitten linkin radiohaastatteluun, jossa jamppa puhui ihan normaalisti. Mä mietin että oho, meitsillä näköjään tippunut huumorikin kyydistä… Osa on että joojoo hyvä ja osa on että vittu mitä paskaa, mutta silti ne kaikki menee katsomaan sen videot. Itse olen tehnyt sen päätöksen, että en edes mene katsomaan. Mun mielestä ihmisten pitäisi lopettaa tyhmien tai lahjattomien ihmisten tukeminen kun tuolla on oikeasti hyviä artisteja. On hämmentävää että jengi ei kuuntele niitä, vaan joku hiippari on tuolla menestyksen keskellä.

 

Onko ketään, jonka haluisit nostaa esiin, joka saa liian vähän huomiota?

On paljon uusia nuorempia ja vanhempiakin räppäreitä, jotka tekee jotain todella tasokasta, on tehnyt sitä kaksi vuotta, toiset yli kaksikymmentä vuotta, mutta en tiedä mikä siinä on, että jengi ei niistä diggaa. Sitten digataan kuitenkin kaikesta paskasta, mä en pysty käsittämään sitä oman pääni sisällä että mikä siinä on se juttu.

 

Mikä tekee räpistä räppiä?

Musta kunnon hyvät biitit on kaiken pohja. Jos puhutaan räpistä niin ei sotketa siihen nykyajan diskohelvettejä, vaan räppiä on kunnon biitti ja teksti, jossa on sanomaa. Räppihän on nimenomaan ajankohtaista, ja teksti aika usein kertoo jostain, jossa on jotain sanomaa, eikä hoeta jotain paskaa jossain biisissä, jossa on enemmän kertosäettä kuin mitään muuta.

 

Ehkä nykyajan musiikki on monille eskapismia, jossa ei tarvitse käyttää aivosoluja.

Sittenhän voi saman tien ruveta kittaamaan lasolia ja iskemään krokodilea hihaan. Miksi pitää tehdä jotain noin vaikeeta ja muiden korvia raiskaavaa toimintaa.

 

Mikä saa sut heräämään aamuisin? Minkä voimalla jaksat nousta sängystä?

Yleensä mun selkään sattuu.


 

Seuraa A. Luodin liikkeitä sosiaalisessa mediassa:
https://www.facebook.com/aluoti/
https://www.instagram.com/espoosoundi/

 

Onko sinulla mielessä mielenkiintoinen uutisaihe tai painavaa asiaa ajankohtaisesta aiheesta / ilmiöstä? Vinkkaa siitä Redrumin toimitukseen sähköpostitse: redrum(a)redrum-187.com.

4 kommenttia artikkeliin “Haastattelussa: A. Luoti”

Mustanaamio-G kirjoitti klo 15.10.2017 20:35:

Mielenkiintoinen haastattelu ja hyviä kysymyksiä.

Embty kirjoitti klo 20.10.2017 21:27:

Hyvä haastis. Näitä lisää! Samaistuin niin vitusti kyl näihin vastauksiin slim mill, nykyräp, junnuvuosien musa ja oikeestaa vittu kaikki. Propsit A.Luodille, jään venaamaan plattaa. Peace

woot? kirjoitti klo 20.10.2017 22:02:

Hei onko noi aiemmat kommentit sarkasmia vai mitä? A. Luoti on meikän lemppareita ja haastista venannu kovastikin, mut noi kysymykset??? Siis itsestäänselvimmät yle-uutiset kyssärit? Jaksoin lukee 4 ekaa kunnes kahlasin kysymykset ja jäi “wtf-fiilis”..noi ois oikeasti voinut kysyä 6-luokkalainen työelämään-/forumylläpitoontutustuja. Sori että tulee rumaa tekstiä, oon vaan tosi hämmentyt tästä. Ymmärrän että uus ylläpitäjä jne., mutta tässä tuli tosi kova laatutason madallus…jos ei meinaa inspistä löytyä, niin voi vaikka kysellä täällä foorumeilla kysymysvinkkejä…me näitä kuitenkin luetaan, mut tää oli viiteen vuoteen eka juttu, mitä en lukenu loppuun!

ambulate kirjoitti klo 20.10.2017 23:18:

Moi nimimerkki woot?, kiitos kommentista! Haastattelussa oli tarkoituksena käydä läpi A. Luodin musiikillisia tekemisiä ja mieltymyksiä, ja kysymykset on räätälöity sen mukaan. Teen jatkossa myös lisää haastatteluja, joten voit mielellään heittää aihepiirejä ja kysymyksiä, jotka kiinnostavat juuri sinua. Inspiroivaa viikonloppua!

Kiitos kommenteista myös Mustanaamio-G ja Embty, kiva jos nautitte!

Jätä kommentti