Haastattelussa Hannibal

Haastattelussa Hannibal

Edorfin ja Huge L:n kanssa aloitetut kahdenkymmenen kysymyksen teemahaastattelut jatkuvat. Tällä kertaa puheenvuoron saa monilla eri aliaksilla tunnettu Joku Roti Don, marraskuussa yhden trilogian uudella ”Viimiseen hengenvetoon” –pitkäsoitollaan päättävä Hannibal. Redrum-187.comin piinapenkkiin jo kuudetta kertaa istahtanut artisti kertoo ennen kaikkea joutsenlaulunsa synnystä, mutta puheensorinan seasta erottuu myös nimiä kuten Antti Tuisku, Black Motor ja Petos. Lue itse.

 

APERITIIVIT

Redrum-187: Elämässäsi on tapahtunut kahden viime vuoden aikana isoja muutoksia. Tästä huolimatta olet jatkanut levyjen julkaisemista tasaisella tahdilla. Pitääkö useasti viljelty toteamus musiikinteosta ”terapiana” paikkaansa?

Hannibal: Musiikki on aina ollut mulle terapiaa. Olen sitten kuuntelijana tai sen tekijänä. Se toimii hyvänä ja luotettavana kumppanina. Boogiemonstersilla oli aikoinaan biisi missä laulettiin ”I guess women can’t love me like music”. Sen jälkeen kun aloin ottamaan elämän myllerrykset siihen kuuluvana pakollisena osana – enkä minään ”minä vastaan maailma” –asetelmana – on musiikinteosta muodostunut suhteellisen vaivatonta.

Redrum-187: Seuraava pitkäsoittosi julkaistaan muutamien viikkojen sisällä. Olet ilmoittanut, että kyseessä on viimeinen Hannibal & Joku Roti Mafia –nimellä julkaistava albumi. Terapia tuskin loppuu kuitenkaan tähän?

Hannibal: Tulen tietysti itse jatkamaan musantekoa, nappaan vaan taustabändille eri nimen. Lisäksi otan varmaan tuon sukunimen mukaan ja alan tekemään musiikkia aliaksella Hannibal Stark. Ensi vuosi näyttää paljon: meillä on suunnitteilla Tapani Kansalaisen tuottama levy sekä Ilarin kanssa luonnollisesti tulee tehtyä jatkossakin. Ehkä saattaa syntyä ihan sellainen laulettu levy myös eikä ”Citizen Hane” –ideaakaan ole hylätty.

Joku Roti Mafia liitettiin nykyisen projektin nimeen ”Streets of Nekala” –levyn aikoihin, kun mietittiin vierailijoiden isoa määrää. Tykopaatti oli heittänyt aiemmin ”Juomaripoika”-levyltään löytyvällä Takki auki –biisillä, että ”Joku Roti Mafia liikkeellä koko kööri”. Sen takia en ole pitänyt sitä omana taustabändinäni, vaan se on yksinkertaisesti pudonnut mulle silloin. Tämän vuoden jälkeen JRM jatkaa meidän yhteisenä hiphop-kollektiivina.

Redrum-187: Kollektiivina, jonka ensimmäisestä yhteislevystä on puhuttu jo pitkään. Miten pitkäsoiton työstäminen etenee?

Hannibal: Joku Roti Mafian kanssa meillä on jo äänitykset alkaneet. Viime toukokuussa oli ensimmäiset sessiot ja toivottavasti aikataulut menisivät kaikilla yksiin, jotta voidaan vielä tämän vuoden puolella järjestää toiset. Levy on varmaan pihalla tuossa syksyllä 2012. Meillä on niin taitavia räppäreitä ja uskomattoman hienoja musantekijöitä mukana, ettei se voi mennä vikaan. Studiossa syntyy biisejä luovaan tyyliin: jollakin on ideoita valmiina, jollakin pari demoa valmiina ja sen pohjalta saadaan tosi hienoa materiaalia aikaan.

Redrum-187: Olet mukana myös country-/folk-orkesteri Hobo Newsissa vokalistina. Toistaiseksi paras keikkanne järjestettiin hiljattain Tampereen omassa irkkupubissa eli O’Connellsissa. Oletteko suunnitelleet jopa levyttämistä?

Hannibal: Meillä on paljon Merle Haggard ja Woody Guthrie –covereita, joten voitaisiin tehdä esimerkiksi sellainen ”Hobo News sings the songs of Merle Haggard” –albumi. Meillä on ollut suunnitelmissa myös, että siirryttäisiin tekemään suomenkielistä materiaalia. Alettaisiin laulamaan oikein perussuomalaiseen makuun. Arttu Wiskari, varo!

Redrum-187: Warner Musicin artisteista puheen ollen, kuulin juttua kuinka sua oltiin pyydetty Antti Tuiskun viimeisimmälle albumille (”Kaunis kaaos”) vierailemaan?

Hannibal: Ai saatana, pitää paikkansa! Hänen jonkin sortin manageri tai levy-yhtiön edustaja kysyi josko olisin lähtenyt mukaan levylle. Antti on kuulemma ollut kova Tulenkantajat-fani ja näin. Olen myös tavannut hänet pari kertaa. Tosi mukava tyyppi, ei siinä mitään. Musiikki vaan ei ole tarkoitettu minun ikäiselleni miespuoliselle kuuntelijalle. Pyysin demoa kuultavaksi ja ajattelin, että mikäli biisi on oikeasti hyvä, sellainen ehkä jopa hieman soulahtava, niin varmasti lähden mukaan. Sitten se tuli eikä vastannut odotuksia, joten kieltäydyin kohteliaasti ja toivotin yhteyshenkilön kautta onnea levyn kanssa.

Minun mielestäni Antti on pienempi paha kuin moni muu tämän maan luotu tähti, vaikka se kopeloikin haaroväliään pikkutyttöjen katsoessa hänen keikkojaan. Kyllähän moni rap-artisti tekee nykyään pop-artisteille biisejä ja sanoituksia, mutta oman äänensä antaminen biisille josta ei tykkää… Se ei vaan välttämättä ole oikea lähestymistapa.

MUUT TAIDEMUODOT OSANA MUSIIKINTEKOA

Redrum-187: Uusi albumisi ”Viimiseen hengenvetoon” ilmestyy siis 9. marraskuuta. Käsittääkseni tästä piti alkuperäisen suunnitelman mukaan tulla pelkkä bonarivinyyli?

Hannibal: Kyllä. Alun perin siihen piti tulla remixejä. Sitten alkoi syntymään biisejä, joista tiesi ”Ad Portas” –tyylisen teeman jatkuvan. Selkeä sama henki. Ilmoitin siinä vaiheessa Ilarille, että mulla alkaa olemaan erillisen levyn verran biisejä kasassa. Alun perin kiekon nimi piti olla ”Viimiset päivät”, mutta (Jean-Luc) Godard muutti kaiken.

Redrum-187: Niin, teos on tosiaan nimetty Godardin ensimmäistä merkittävää ohjaustyötä mukaillen. Millainen on suhteesi elokuviin?

Hannibal: Katson elokuvia laidasta laitaan. Nykyohjaajista tulee seurattua lähinnä vain (Aki) Kaurismäkeä ja Coenin veljeksiä, koska olen aina ollut enemmänkin tällaisten vanhojen mustavalkoelokuvien fani. Nyt olen yhden hyvän kaverin kautta tutustunut muihinkin kuin jenkkileffoihin. Godard ei ole sillä tavalla vielä niin tuttu kuin joku Samuel Fuller, (Sam) Peckinpah, (Alfred) Hitchcock tai Fritz Lang, mutta ”Viimeiseen hengenvetoon” iski heti. Jean-Paul Belmondo tekee sellaisen roolin, että moni stand up –koomikkokin voi olla hämmästynyt siitä kuinka hauska ja samalla vitun ärsyttävä ihminen voi olla. Sellainen luotaantyöntävä. Mahtava elokuva!

Redrum-187: Onko kyseinen pätkä vaikuttanut levyyn muutenkin kuin tittelin osalta?

Hannibal: Mustaa huumoria vedetty niin pitkälle, ettei se välttämättä ole enää hauskaa edes omaan korvaan. Pitää sanoa, että Godardin leffa on – jos näin saa verrata kahta eri taidemuotoa – huomattavasti humoristisempi kuin minun levyni.

Redrum-187: Visuaaleista tuli mieleen tällaisten kotimaisten tuotantoyhtiöiden (Pablo Films, Cocoa) nousu ja sen myötä musiikkivideoiden lisääntyminen suomiräpin parissa. Hannibal & Joku Roti Mafia –levyiltä ei ole tullut yhtäkään videota. Miksi?

Hannibal: Se on ollut ihan vaan aikataulullinen kysymys. Nyt meiltä on tulossa kaksi videota, 10 Rock jolla on mukana Petos ja vähän myöhemmin tulee Poliittista räppiä –video. Vähän petrataan tällä saralla. Noin yleisesti täytyy sanoa, että tuotantoyhtiöiden nousu on ollut hieno homma. Olen ehkä suomiräpistä enemmän nauttinutkin, kun on pystynyt katsomaan enemmän videoita.

Redrum-187: Haastattelujen ja erityisesti tuotantosi perusteella vaikutat ns. lukeneelta aikamieheltä. Tietoa löytyy laajalta skaalalta. Kuinka paljon viime aikoina lukemasi teokset ovat puolestaan vaikuttaneet ”Viimiseen hengenvetoon” –kiekkoon?

Hannibal: Olen lukenut paljon kirjallisuutta ja ne (kirjat) vaikuttaa alitajuisesti paljon siihen, mitä tekee. Kuten tietysti mikä tahansa, oli kyse sitten lehtien lukemisesta tai ajankohtaisten uutisten seuraamisesta Internetistä käsin. Haluaisin sanoa yhdeksi vaikuttajaksi vaikkapa Veikko Huovisen, jota on tullut oikein ahmittua tässä viimeisten parin vuoden aikana, mutta ei mulla ole sillä tavalla mitään yhtä tietoista (vaikuttajaa). Levyltä löytyy kyllä yksi biisi (Uuden nahan luot), jolla käsitellään pelkoa. Se on ehdottomasti positiivisin pala koko teoksella ja siinä on siteerattu useita ajattelijoita, mm. Bertrand Russellia, (Michel) Foucaultia ja (Friedrich) Nietzscheä. Kaikkia tällaisia paljon viisaampia ihmisiä kuin minä.

Redrum-187: Onko lukuharrastuksesi jo lapsuudesta peräisin?

Hannibal: Kirjojen lukeminen on alkanut oikeastaan vasta aikuisiällä. Siihen asti olin aika huono siinä. Nykyään olen vielä tietoisesti laajentanut skaalaa. Lukeminen on hienoa puuhaa, se ei kuitenkaan tapa mielikuvitusta sillä tavalla kuin esimerkiksi elävä kuva tai jopa musiikin kuuntelu. Ne antaa aika valmiin paketin, mutta tuossa sä kuvittelet itse sen maiseman ja ihmisten ulkonäön. Suosittelen kaikille enemmän lukemista, on se sitten mitä tahansa. Ei kannata ottaa sitä kirjailijan sanaa Jumalan sanana, sillä se on vaan yksi ihminen siinä missä lukijansakin. Nuorempana, sellaisena parikymppisenä räppipuritaanina, tuli ainakin itse otettua aika helvetin tosissaan kaikki mitä tällaiset ns. poliittiset kirjailijat kertoivat.

Redrum-187: Tuoreen pitkäsoittosi ensimmäisen näytebiisin nimi on muuten Poliittista räppiä. Naljaillaanko tittelillä Palefacelle?

Hannibal: Ei itse asiassa sinänsä. Kukaan ei vaan ollut Suomessa tehnyt sen nimistä biisiä, niin iskin sellaisen sitten. Luulen, että jokainen ihminen ottaa aina sanoittaessaan jonkun kannan. On se sitten vaikka rakkauslaulu. Pitää itse asiassa korjata sinun tekemää Tuoreet Platat –arviota, että vaikka mainitsen Palefacen biisillä Sana vapaa, niin se on esimerkki nimenomaan mediasta kuinka se on nostanut hänet…

Redrum-187: …ylhäiseen yksinäisyyteen Suomen ainoaksi yhteiskuntakriittiseksi räppäriksi. Eli vinoilet siinä Palefacen sijaan toimittajille?

Hannibal: Nimenomaan, ne nosti hänet kaiken muun edelle. Esimerkiksi tällainen nimi kuin Asa unohtui heiltä täysin. Se on hieno homma, että Paleface on tehnyt kantaaottavaa musiikkia. Se on parempaa kuin tuo tytötjapojatbailaus-musa, mitä tuolla on. Paleface on kuitenkin salonkikelpoisempi kuin Asa, joka taasen kritisoi sellaisia tahoja, ettei se tietyille instansseille käy. Sitä ei sanota ääneen, mutta… Suomi on pieni maa ja ihmiset on niin pikkusieluisia, ettei tarvitse olla mikään rakettitieteilijä ymmärtääkseen ihmisten ottavan herneen nenään tuollaisesta. Siitäkin huolimatta, ettei se kritiikki sinänsä kohdistuisi edes heihin.

JOUTSENLAULUSTA AMATÖÖRIMÄISEN TUNNEKUOHUN VALTAAN

Redrum-187: ”Viimiseen hengenvetoon” julkaistaan Joku Roti Recordsin ja Monsp Recordsin yhteistyönä. Voitko selventää miten yhtiöidenne työnjako menee?

Hannibal: Käytännössä se menee sillä tavalla, että me tehdään paketti, jonka Don Kiiskinen pistää pihalle ja hoitaa sen työn mikä meille on jäänyt aiemmin. Monesti kun on tehnyt varsinkin omia levyjä, niin albumin ollessa purkissa ja masteroituna alkaa takki olemaan tyhjä. Siinä vaiheessa ei haluaisi alkaa miettimään mitään tiedotteiden tekoa.

Redrum-187: Monspilta tulee marraskuun lopulla iso läjä vinyylejä, joiden joukossa myös tämä pitkäsoitto. Osaatko sanoa miten vinyylin painattamisesta on tullut jälleen kannattavaa?

Hannibal: Luin juuri, että vinyylien myynti on kasvanut. CD-myynti tuntuu romahtavan koko ajan. Vinyyleissä on se oma juttunsa, minkä takia ne ovat taas tekemässä tietynlaista comebackia. Eihän niistä koskaan tule missään nimessä mitään valtaformaattia, mutta varmasti hyvä vaihtoehto. Ehkä tuo CD poistuu tästä välistä täysin. Mikä sen aseman suosituimpana ottaa? Jää nähtäväksi, mutta kyllä se Internetiin jotenkin liittyy.

Redrum-187: Tässä vaiheessa on kysyttävä se puuduttava kysymys, josta haastateltavat onnistuvat saamaan mielenkiintoisen. Kerro siis pitkäsoittosi syntyprosessista, kiitos.

Hannibal: Luulin, että ”Ad Portas” olisi joutsenlauluni, mutta kyllä tämä on vielä enemmän sitä. Tässä soittamassa ollut bändi (Tykopaatti, Edorf, Massimo, Ville Rauhala, Jarno Laaksonen, Sami Sippola, Janne Hast) on säveltänyt todella paljon levylle. Ilari ei ole ollut läheskään niin vahvasti säveltäjänä mukana, vaan ennemminkin sovittajana, tuottajana sekä äänittäjänä. Maailman tapahtumat, oikeastaan Suomen tapahtumat ovat kirvoittaneet tekemään sellaista suhteellisen ajankohtaista lyriikkaa. Toki yrittää saada sen ajattomaan muotoon, mikä on haastavaa.

Tämä tulee varmasti olemaan monelle räppipuritaanille haastava pala pureskeltavaksi. Olen itse tehnyt niin kauan musiikkia, että tiedän tekeväni vielä jonain päivänä oikein räppiräppi-levyn ja se tulee puolestaan olemaan ei-niin-hiphop-orientoituneille (joille tämä levy uppoaa) vaikeampi pala. Kun kuuntelee laajemmalta musiikkia, pitää itseään ensinnä fanina, taidot karttuu vuosien varrella… niin miksi en hoitaisi albumille hienoja soittajia ja laulaisi enemmän. Olen tosi tyytyväinen tähän. On siinä räppidiggareillekin ihan päivänselvästi materiaalia, mutta toivon suomiräppiin (ihan syystäkin) ennakkoasenteella suhtautuvien kuulevan tämän ja tajuavan, ettei tällaisia ole vain paria kolmea artistia.

Redrum-187: Lähtikö Tulenkantajien vanha kiipparisti Janne Hast helposti mukaan projektiin?

Hannibal: Lähti. Mietittiin Ilarin kanssa, että kuka on se tarpeeksi kova kosketinsoittaja. Molemmat sanoi yhteen ääneen, että herra Hasti. Katottiin vaan aikataulut, kun hänkin on kiireinen Jaakko Laitinen & Väärä Raha sekä Dxxxa D:n kokoonpanoissa. Ollaan siitä Länsikankaalta, suunnilleen naapurista, kotoisin. Oli mahtavaa päästä tekemään Jannen kanssa seitsemän vuoden jälkeen materiaalia. Vierailijoiksi otettiin sitten Aziz the Combat Fighter, TKK Vaasasta ja Petos.

Redrum-187: Oletteko muuten tehneet Petoksen kanssa aiemmin raitoja?

Hannibal: Itse asiassa ollaan oltu tuossa Waikka Wäkisin –possebiisissä ja sitten tehtiin tohon Mac Buenon levylle Kova laki –biisi, missä on myös Shaka mukana. Penan olen tuntenut monta vuotta ja hän on yksi suosikkiräppäreistäni suomiräpissä. Olen tykännyt hänen lyriikoistaan siitä lähtien, kun häntä kuulin. Tosin ihan ensimmäistä kertaa Penaa kuunnellessani tuli sellainen ristiriitainen fiilis, että ”tää on kyllä nyt tiukkaa” ja sitten kun sieltä tipahti jotain landeläppää, niin otin vähän itseeni aina välissä (naurua). Myöhemmin tutustuttuani sen seudun räppäreihin ja porukkaan, huomasin sen olevan sellaista yleiskieltä. Ei siis välttämättä mitään paikkakuntanationalismia, vaan osa päivittäistä kieltä.

Redrum-187: En ole nyt aivan täysin kartalla sun keikkasuunnitelmista. Ilmeisesti sulla on kuitenkin alkamassa vuoden lopulla keikkatauko? Näin ainakin kuvittelin lukevani jostain.

Hannibal: Juu, vuodenvaihteesta lähtien alkaa keikkatauko. Meillä on parhaillaan käynnissä yhteiskiertue Laineen Kasperin ja Palavan Orkesterin kanssa. 16. Joulukuuta on Tampereen Klubilla meikän viimeinen keikka vähään aikaan näissä räppiympyröissä. Siellä on Kassu bändeineen, Raipati Ähky Recordsilta, Tapani Kansalaisen, Edorfin ja Tykopaatin yhteissetti ja Black Motor vierailee siellä myös. Varon ottamasta liikaa kunniaa itselleni, olen niin vaivautunut olemaan mikään juhlakalu. Keskityn vaan pistämään hyvän keikan.

Hiphopin ulkopuolella meillä on joitakin keikkoja Black Motor –trion kanssa ensi keväänä. Kun miettii millaisten tyyppien kanssa he ovat tehneet keikkaa: Jukka Orma, Raoul Björkenheim… He taas ovat olleet 25 vuoden ajan sellaisia nimiä, joita on nähnyt jossain tähän tyyliin: Sielun Veljet, Alanko, Orma tai Krakatau, Björkenheim… Olen miettinyt, että tuon pitää olla jotain todella massiivista, tuo on jotain Hollywoodia. Nyt kun huomaa soittavansa saman trion kanssa, joiden kanssa nämäkin ovat vaikuttaneet, tulee sellainen ”missä mie olen” –olo. Unenomainen tila, josta ehkä hieman sellaisen amatöörimäisen tunnekuohun vallassa nautin.

Redrum-187: Hienoa. Yleensä en näitä nykyään enää tivaa, mutta olet jo kuudetta kertaa Redrum-187.comin haastattelussa. Olet ollut myös sivuston kokoelmalevyllä ja kirjoitellut palstalle. Millaisia terveisiä haluaisit lähettää porukalle?

Hannibal: Banni on laulanut. Banni-topic on minun henkilökohtainen suosikki siellä. Hienoa nähdä Jaz Hoytin ja UncleSamin kommentteja siinä, oon nauranut useita kertoja lukiessani threadia. Siitä ehkä pääsee aasinsiltaa siihen, että tietynlainen sekoilu siellä on vähentynyt. On tullut paljon enemmän hyvää keskustelua musiikista. Tapaan paljon ihmisiä keikoilla, jotka tulevat sanomaan että kirjoitan sillä ja sillä nimellä. ”Ai jaa, terve terve, kyllähän minä tiiän!”. Kuunnelkaa musiikkia. Mitä tahansa musiikkia. Lukekaa hyviä kirjoja. Heittäkää televisio parvekkeelta alas. Katsokaa vaan ettei kukaan ole siinä alla. Siitä voi tulla kuolemantuottamus tai jopa tappo. Tai ruumiinvamman tuottaminen.

Stark on puhunut.

Teksti: Mikko Määttänen

Kuvat: Juuso Aalto

Keskustele “Viimiseen hengenvetoon” -pitkäsoitosta Redrum-187:n foorumeilla täällä.

www.jokurotirecords.com
www.monsp.com

6 kommenttia artikkeliin “Haastattelussa Hannibal”

olut kirjoitti klo 01.11.2011 15:10:

Odotin näytebiisiä ladattavaks. Petyin. :( Haastikselle jälleen peukutukset.

UncleSam kirjoitti klo 01.11.2011 15:15:

Levyllä on vaan kahdeksan raitaa ja yksi näyte on jo laitettu nettiin, joten pitää sitä itse julkasuunkin jättää niitä biisejä :)

Harkko kirjoitti klo 01.11.2011 16:55:

Hyvä haastis! Mukavaa, että kaikki kovimmat räppireportterit löytyy nykyään samalta sivustolta.

Opediode kirjoitti klo 01.11.2011 20:15:

Videot on kovassa odotuksessa! Hyvä haastis

1005 kirjoitti klo 01.11.2011 21:03:

Hyvää settiä!

embty kirjoitti klo 03.11.2011 13:12:

Hyvin tehty haastis! Levyä ootellessa kieli pitkällä.

Jätä kommentti

Powered by WP Bannerize